Ta opcja przywraca domyślny wygląd zakładek i kategorii

Reset

Czy można jeść smacznie i zdrowo?

Zdrowe odżywianie ma na ludzi zbawienny wpływ. Wybieranie niskokalorycznych produktów oraz odpowiednie ich przygotowanie sprzyja utrzymaniu właściwej kondycji ciała i organizmu. Tym bardziej w obecnym okresie zimowym, dbanie o zdrowie nie tylko zapewni nam zgrabną sylwetkę na nadchodzące wakacje, lecz także uchroni od złapania różnego rodzaju infekcji. Zalet zdrowego odżywiania jest niezmiernie dużo, począwszy od  ochrony przed chorobami, poprzez poprawę samopoczucia, a skończywszy nawet na efektach długowieczności. Jednakże nie wszystkich te argumenty przekonują, ponieważ często istnieje przekonanie, iż niskokaloryczne produkty nie są smaczne i nie dają takiej radości jedzenia, jak te, które mają o wiele więcej kalorii. Do wymówek tego typu można też zaliczyć opinię, która mówi o tym, że zdrową żywność często trzeba długo przygotowywać, należycie ją przyrządzać a przecież ludzie na to nie mają czasu. Najlepiej więc korzystać z usług restauracji typu Fast – food, lub samemu zjeść pierwszy lepszy produkt z kuchni czy lodówki. Jeśli nawet nam to nie przeszkadza to prędzej czy później dzięki takiemu prostemu podejściu do odżywiania, nasz organizm może zacząć się buntować. A przecież wystarczy tak niewiele, aby zjeść naprawdę smaczne i zdrowe potrawy. Wystarczy właściwie dobierać produkty w menu oraz ustalić dogodne dla siebie formy ich przygotowania.

Kilka ważnych zasad

Aby potrawy były smaczne i do tego zachowały swoją wartość odżywczą muszą przede wszystkim być przyrządzone z produktów o niskiej zawartości tłuszczu i cukrów. Warto ze swojego jadłospisu wyeliminować szkodliwą dla organizmu sól, którą łatwo można zastąpić smacznymi ziołami, takimi jak czosnek lub estragon. Jednakże najważniejszą zasadą, którą należy stosować przy przygotowaniu potraw w wersji light jest sam sposób przyrządzenia. Smażenie potraw, które jest jedną z najczęściej wykonywanych czynności w kuchni, wpływa bardzo niekorzystnie na wartości odżywcze danego posiłku. Ponadto przez tego rodzaju obróbkę termiczną powstają szkodliwe związki np. wolne rodniki, które mogą prowadzić do wielu chorób, takich jak nowotwory czy miażdżyca. Aby zmniejszyć kaloryczność wystarczy użyć tłuszczy roślinnych typu oliwa z oliwek lub olej rzepakowy. Jeśli jednak lubimy jeść potrawy smażone, możemy wykorzystać cenną radę, która mówi, że przygotowując potrawę na grillowych patelniach nie trzeba używać tłuszczu, lub wystarczy dodać go bardzo niewiele. Jeśli nie mamy takiego naczynia, możemy też skorzystać z innej wskazówki. Na dobrze rozgrzanej patelni przysmaża się produkt (warzywa, ryby, drób, mięso) krótko, z obu stron, tak aby powstała chrupka, zatrzymująca soki skórka. Przyrządzane w ten sposób potrawy zachowują naturalny smak i aromat, a przy tym nie pochłaniają znacznej ilości tłuszczu, jak to bywa przy długim smażeniu. Jednak jeśli mamy takie warunki to najlepszym rozwiązaniem dla uzyskania smacznych i zdrowych przekąsek jest ich przygotowanie podczas duszenia, gotowania na parze, pieczenia w folii umieszczonej w piekarniku lub grillowania. Tak naprawdę wiele jest potraw, w których wystarczy ograniczyć najbardziej kaloryczne elementy, aby zachowały one swoje walory smakowe a przy tym zawierały mało kalorii.

Przykładowe dania w smacznej i niskokalorycznej wersji:   

Kurczak ze szpinakiem i serem

Jest to bardzo zdrowe i smaczne danie, które ma dużą wartość odżywczą. Zaserwowane na obiad będzie przysmakiem domowników, w tym także i dzieci.
Składniki:
4 piersi z kurczaka, 40 dag świeżego lub20 dag mrożonego szpinaku, 20 dag białego sera chudego, jajko, sól, pieprz, główka czosnku, olej
Przygotowanie:
Świeży szpinak opłucz i osącz z wody. Obierz 2 ząbki czosnku i je posiekaj. Następnie rozgrzej 2 łyżki oleju na patelni, podsmaż posiekany czosnek i dodaj do niego szpinak. Duś do miękkości i schłodź. Jeśli masz mrożony szpinak to należy go najpierw rozmrozić i dusić z czosnkiem, aż odparuje nadmiar wody. Do szpinaku dodaj jajko i pokruszony biały ser. Wymieszaj, przypraw szczyptą soli i pieprzu. Następnie filety z piersi kurczaka umyj, osusz i natnij wzdłuż boku, tworząc kieszonkę. Potem napełnij je farszem a otwory zepnij wykałaczkami. Każdy filet połóż oddzielnie na kawałku natłuszczonej folii aluminiowej. Potem dodaj po 2 nieobrane ząbki czosnku i zwiń je w pakieciki, które trzeba ułożyć na blasze (miejscem łączenia folii do dołu). Wstaw do piekarnika rozgrzanego do temperatury 180 stopni i piecz 25 minut. Kurczaka najlepiej podawać z marchewką, groszkiem i ziemniakami w mundurkach.

Dorsz w warzywach

Danie jest sycące i bogate w wartości odżywcze, dzięki rybie, warzywom oraz przede wszystkim formie przygotowania, czyli przyrządzeniu na parze.
Składniki:
50 dag filetów z dorsza, 2 marchewki, 1 por, 1 brokuł, sól, pieprz, 2 łyżki tymianku, ziemniaki do podania i zioła prowansalskie do ich przyprawienia
Przygotowanie:
Marchewki należy obrać i pokroić w wąskie paski. Z pora odciąć tylko zieloną część i posiekać. Filety z dorsza podzielić na małe części, posypać odrobiną soli, pieprzu i tymianku oraz ułożyć na nich pora. Rybę zwinąć i spiąć wykałaczkami. Potem należy je ułożyć łączeniem do dołu na parowarze. Ziemniaki, pokrojoną marchewkę i brokuły wsadzić do pozostałych pojemników i gotować na parze przez około 25 minut. Gotowe danie wystarczy przełożyć z naczyń na talerze.

Zapiekanka twarogowa

Jest to mało kaloryczna i bardzo smaczna wersja zapiekanki. Dzięki papryce i otrębom, danie jest nie tylko zdrowe, ale także kolorowe, więc miłe również dla oka. Biały ser oraz surówka z jajek jest dodatkowym walorem energetycznym.
Składniki:
2 kostki twarogu, 30-40 dag drobiowej szynki (najlepiej z indyka), 25 dag pieczarek, 4 łyżki otrąb owsianych, 2 łyżki otrąb pszennych, olej (może być rzepakowy), 4 cebule, 5 jajek, czerwona i żółta papryka, zioła prowansalskie, pieprz, sól, łyżka posiekanego koperku, łyżeczka proszku do pieczenia
Surówka z jajkiem: pęczek rzodkiewki, pomidor, ogórek, jajko, pół pęczka szczypiorku, oliwa, sok z cytryny, pieprz
Przygotowanie:
Szynkę, cebulę i pieczarki należy pokroić na małe kawałki a następnie usmażyć je na niewielkiej ilości oleju. Przypraw do smaku i podduś. Potem należy białka oddzielić od żółtek i ubić ze szczyptą soli. Papryki oczyść i pokrój w drobną kostkę. Następnie twaróg rozgnieść i połącz z żółtkami. Dodaj pieczarki, szynkę, papryki, koperek, otręby, proszek do pieczenia a potem wymieszaj i przypraw do smaku. Następnie dodaj ubitą pianę. Rozmieszaną masę wlej do wyłożonej papierem formy. Piecz 70 minut w temperaturze 190 stopni.

Surówka z jajkiem:

Jajko ugotuj na twardo, obierz i razem z rzodkiewkami, pomidorem i ogórkiem pokrój na kawałki. Szczypiorek grubo posiekaj. Jajko i warzywa włóż do miseczki, posyp szczypiorkiem, skrop oliwą i sokiem z cytryny. Surówkę podawaj z zapiekanką.

Pikantne kulki mięsne

Jest to danie uniwersalne, które można podać całej rodzinie. Rodzice mogą je zjeść z sosem chili, a dzieci w wersji z sosem łagodnym. Potrawa ta jest niskokaloryczna a przy tym bardzo smaczna.
Składniki:
50 dag chudego mielonego mięsa wołowego, 2 zgniecione ząbki czosnku, 1 cebula pokrojona w plasterki, utarty korzeń imbiru, 2 łyżki soku z limonki, czarny pieprz
Sos łagodny:  łyżka oleju roślinnego, 2 pokrojone na plasterki cebule, 3 pokrojone w paski papryki, 2 zgniecione ząbki czosnku, 50 dag pokrojonych pomidorów z puszki, 1 łyżeczka zmielonych nasion kminku, 4 łyżki wody
Sos ostry: 1 drobno posiekane chili, 1 łyżka posiekanej kolendry, czarny pieprz
Przygotowanie:
Wołowinę należy włożyć do miski. Czosnek, imbir i sok z limonki zmiksować, dodać do mięsa i wymieszać. Potem wstawić do lodówki na 30 minut. W tym czasie trzeba zrobić sos łagodny, czyli rozgrzać niewielką ilość oleju i podsmażyć cebulę, czosnek i paprykę do lekkiego zrumienienia. Następnie dodać pomidory, kminek i wodę. Wymieszać, przykryć i dusić na małym ogniu przez 10 minut od czasu do czasu mieszając. Potem zrobić z mięsa kulki wielkości orzecha włoskiego. Następnie włożyć je do sosu, przykryć i dusić na małym ogniu przez 15 – 20 minut, aż będą ugotowane. Na koniec odłożyć porcję sosu i kulek mięsnych dla dzieci. W wersji dla dorosłych dodać chili i kolendrę do pozostałego sosu, zwiększyć ogień i gotować mieszając przez 2 -3 minuty. Najlepiej podawać je z ziemniakami na purée, ucierając z chudym mlekiem i margaryną o niskiej zawartości tłuszczu.

No related posts.

Dodaj komentarz

You must be logged in aby dodać komentarz.